10 mei 2021
De coronacrisis daagt eventorganisatoren meer dan ooit uit. Als je online een event wil organiseren dan kan je er niet van onderuit: livestreamen is hot. Maar wat zijn nu de voor –en nadelen en wat is er juist toegelaten? Dat, aangevuld met enkele interessante tips & tricks, kom je te weten in dit artikel.

Wat zijn de huidige regels rond livestreaming?

Livestreamen is momenteel enkel toegelaten als iedereen die meewerkt aan de livestream dat doet vanuit een arbeidsovereenkomst of op zelfstandige basis. Met andere woorden: zowel muzikanten als techniekers moeten een (correct) loon uitgekeerd krijgen voor de activiteit. Publiek is bovendien niet toegelaten tijdens de opname.

Een uitzondering op deze regel geldt wanneer iemand van thuis uit een livestream opzet. In dat geval kan je dat blijven doen zonder betaald te worden.

Opgepast: Iedereen betrokken moet dus ofwel een arbeidsovereenkomst hebben of zelfstandig zijn. Een gage als groep (vanuit de vzw van de band) volstaat dus niet. Als je een artiest een gage geeft, zorg dan dat hij/zij en alle muzikanten op voorhand een contract opgesteld hebben en uitbetaald worden als zelfstandigen of via een Sociaal Bureau voor Kunstenaars. KVR of vrijwilligersvergoeding vallen hier niet onder. Dit zijn kostenvergoedingen waarop geen sociale zekerheid wordt betaald.

Bron: https://vi.be/nieuws/dit-zijn-...

Tips voor een goede livestream?

  • Kies het juiste platform: Tegenwoordig kan je op bijna elk socialmediakanaal streamen, toch zijn er voor –en nadelen van elk kanaal. Facebook bijvoorbeeld heeft op zich wel een hoog bereik maar door copyright-claims kan het wel eens gebeuren dat je stream gestopt of gemute wordt. Ook YouTube krijgt soms te maken met grote labels die muziek claimen en dus die muziek van je stream willen halen. Er zijn wel enkele copyright-vrije platformen maar die hebben dan minder bereik, zo kan je bijvoorbeeld via twitch en Mixcloud streamen. Je kan ook op verschillende kanalen tegelijkertijd streamen via diensten als restream of castr maar dan moet je wel een maandelijkse bijdrage betalen. Op die manier kan je telkens verwijzen naar het copyrightvrije kanaal voor mocht de stream offline gehaald worden. Facebook kondigde ook aan dat ze vanaf 1 oktober strenger gingen zijn en dj-sets tout court niet meer gingen toelaten dus ons advies is: wees voorzichtig met dj-sets en probeer die zoveel mogelijk op andere kanalen te doen. Livestreams van concerten zijn normaal gezien oké als de muziek eigendom is van de band zelf.
  • Maak je stream betalend: Er zijn tegenwoordig ook heel wat platformen waar je betalende streams kunt organiseren zoals Bandcamp en Eventbrite. Op die manier kan je, net zoals met “echte” concerten tickets verkopen en ervoor zorgen dat je je artiesten deftig kan uitbetalen
  • Vraag de culturele activiteitenpremie aan: De Vlaamse overheid heeft een premie voor culturele activiteiten in het leven geroepen en als je binnen bepaalde NACEBEL-codes valt, kan je daarop aanspraak maken. Meer info daarover vind je hier.
  • Maak voldoende reclame vooraf
  • Zorg voor een goede omkadering: Als je livestreamt, vraag je best een technieker om het geluid te doen om ervoor te zorgen dat je livestream goed klinkt. Niets is namelijk zo irritant als een livestream met slecht geluid.
  • Wees consequent: Als je start met livestreamen, ben je iets aan het opbouwen. Verwacht dus niet dat je meteen 1.000 kijkers hebt, en dat het volledig loopt zoals je gehoopt had. Je bent ergens naartoe aan het werken. En dat doe je door regelmatig te livestreamen. Stel voor jezelf een vast wekelijks of maandelijks moment in waarop je gaat livestreamen.
  • Zorg voor interactie en kleur buiten de lijntjes: Er is niets zo saai om naar te kijken als een gewone dj-set of een concert in je kamer. Probeer dus, als je iets organiseert, buiten de lijntjes te kleuren en creatief uit de hoek te komen. Met het open source programma OBS en jullie vormgever die ermee aan de slag gaat, kan je al heel wat doen. Bovendien zijn er heel wat tools van het programma obs waar je ook mee aan de slag kunt, zodat je bvb via zoom iemand kunt opbellen tijdens de stream of een artiest een kunstwerk kunt laten maken terwijl je een dj-set of concert uitzendt. De mogelijkheden van OBS zijn eindeloos. Geef het in handen van de juiste persoon en alles kan.
  • Werk samen met partners uit de buurt: Als er andere spelers in de buurt van het jeugdhuis, bezig zijn met hetzelfde, probeer dan de krachten te bundelen en te kijken of jullie niets samen kunnen doen. Samen sta je sterker dan alleen. Een mooi voorbeeld van lokale samenwerking is Sound of Ghent, een samenwerking tussen culturele spelers in het Gentse om een livestreamplatform op te richten en zo de krachten te bundelen. Via sociale media kan je ook crossposten (op verschillende kanalen tegelijkertijd streamen) en zo meer bereik

Enkele good practices en handige linken

Kinky Star

De Kinky Star in Gent livestreamt bijna elke week concerten, dj-sets, quizzen, radioprogramma’s en veel meer. Ze hebben zich echt bijgeschoold en kunnen ook heel wat technische of productionele tips & tricks geven om het bij jullie in goede banen te leiden.

Red Bull Elektropedia Awards

Omdat er dit jaar geen fysieke show kon georganiseerd worden, organiseerde Red Bull Elektropedia een heuse livestream gecrosspost door verschillende spelers in de elektronische muziek. Het was een mooi voorbeeld van hoe je een talkshow boeiend kan maken en er live optredens, grappige skits en dergelijke meer in kan verwerken.

Radio Ruit

Radio Ruit is een gloednieuwe “online radio” die elke zondag uitzendt vanuit Vooruit van 14u tot 18u. Het unieke eraan is dat Gentse collectieven, crews, bands en organisaties elke uitzending uitgedaagd worden om een “takeover” te doen en dus te gaan experimenteren met live muziek, visuele elementen, dj-sets, interviews en dergelijke meer.

Soundstorm

Soundstorm is een Belgisch bedrijf dat voor een interactieve livestreamervaring zorgt en eigenlijk een virtueel festival organiseert waar je ook daadwerkelijk in VR kunt in rondlopen.

Music is the Answer – liveshow van vi.be

Vi.be organiseerde op 17 november een online show rond lokale beleidsbeïnvloeding (rond muziek) en dat was een mooi voorbeeld van een interessante liveshow. Hier kan je enkele fragmenten daaruit zien.

Moet ik auteursrechten betalen voor het organiseren van een livestream?

Hiervoor wordt een onderscheid gemaakt tussen initiatieven die een commercieel doel hebben en initiatieven die geen commercieel doel hebben. Bij initiatieven hebben een commercieel doel wanneer er een financiële bijdrage gevraagd wordt aan kijkers/luisteraars of de uitvoerende artiesten vergoed worden.

  • Initiatieven zonder commercieel doel: Voor deze livestreams moet men in de meeste gevallen geen auteursrechten betalen. Unisono heel namelijk al een licentie afgesloten met de voornaamste streamingplatformen. De volledige lijst met platformen waarmee Sabam een licentie heeft afgesloten vind je hier. Tijdens de corona-periode wordt er een uitzondering gemaakt en mag je ook livestreamen via platformen die niet in de lijst staan zonder een licentie aan te vragen voor auteursrechten.
  • Initiatieven met een commercieel doel: Als jouw livestream een commercieel doel heeft, moet je wel een licentie aanvragen tegen het gebruikelijke tarief. Dat kan hier.

Meer informatie

https://vi.be/nieuws/livestreamen-de-rechtenkwestie

https://vi.be/advies/livestreaming

https://vi.be/nieuws/livestreams-op-facebook