Rozemarijn De Keyser: "Creativiteit kan je leren ontwikkelen"

“Creativiteit en innovatie zijn begrippen waar de big business kwistig mee strooit. Naast het vloeiend spreken van vijf talen, het altijd bereikbaar zijn en het verplichte touwenparcours in La Roche wordt er ook nog eens van jou verwacht dat je elke dag opnieuw spitsvondig voor de dag komt. Maar op zich zou dat geen probleem mogen zijn. Integendeel, de mens is gemaakt om steeds opnieuw met frisse ideeën op de proppen te komen.”

“Ik kom uit een burgerlijk nest in de Kempen waarbij veel buiten spelen en het occasionele bezoek aan de grote stad de basis vormden voor het merendeel van mijn prikkels. Het is pas na mijn middelbare school dat ik mezelf ben beginnen verdiepen in het thema ‘creativiteit’. Ik wilde graag met mensen over dingen communiceren maar vond dat woorden alleen – ondanks het feit dat ik verbaal altijd sterk ben geweest – niet genoeg waren. Mijn tekentalenten zijn beperkt en binnen die beperkingen ging ik op zoek naar oplossingen. Collages, mixed media, geluidsopnames … In eerste instantie greep ik alles aan om mijn idee te delen. Het was pas toen mijn omgeving me hierop aansprak, en me positieve bevestiging gaf, dat ik mij er helemaal in gesmeten heb. Hoe zit dat nu eigenlijk met creatief zijn? Awel, je kan dat leren ontwikkelen. Een jaar later had ik mijn vaste job ingeruild en verkocht ik aan Jan en alleman concepten en manieren om meer ideeën te verkrijgen.”

Waarom improvisatie?

“Het echte keerpunt was een cursus improvisatie van The Lunatics die ik volgde via Wisper. Improvisatie dwingt je om op uw bakkes te gaan, wendbaar te zijn en oplossingen te zoeken voor de uitdagingen waarmee je wordt geconfronteerd.

data/upload/assets/Uit_De_Doeken_628x2.jpg

Mijn zelfvertrouwen kreeg er ook een boost door. Minder piekeren en minder stilstaan bij wat anderen denken. Alles verzinnen wat je wilt, zonder dat er grenzen worden opgelegd door tijd en ruimte. Kortom, als je je fantasie wilt ontwikkelen, dan is improvisatie een goede eerste stap. Het biedt een uitgelezen speeltuin om in te experimenteren en je moet er achteraf niks voor opruimen.”

Kijk naar wat anderen doen

“Wees nieuwsgierig. Als er een sticker plakt op de lantaarnpaal aan het bushokje, ga dan eens kijken waar die vandaan komt. Wie weet leidt een webadres je naar een obscuur feest waar je de liefde van je leven tegenkomt of op z’n minst een soa oploopt door naar het toilet te gaan. Het is door te kijken naar wat anderen doen dat je mogelijkheden ziet. Picasso heeft jaar en dag de werken van zijn idolen gekopieerd voor hij in staat was zijn eigen beeldtaal te ontwikkelen. Je hoeft je dus niet te schamen als je ergens een idee pikt. Omdat jij het bent, wordt het uiteindelijk toch een interpretatie van dat originele idee. Soms hebben we het gevoel dat we steeds iets uniek moeten uitvinden. Dat is een misvatting. Kijken wat anderen doen en er dan je eigen touch aan geven is zeker oké!”

“Ga naar musea en bespreek de personages op de schilderijen net zoals je dat zou doen met de mensen die voorbijwandelen terwijl je op een terrasje zit. Lees de biografie van David Lynch of Björk om erachter te komen hoe hun creatieve proces werkt. Abonneer jezelf op de nieuwsbrieven van theaters en cinema’s zodat je geprikkeld kunt worden om tickets te kopen.”

Gewoon is goed genoeg… toch?

“Het is zeker fijn om elke keer opnieuw dezelfde gezichten te zien op het zoveelste vrije podium. Maar nieuwe mensen aantrekken en jezelf als jeugdhuis op de kaart zetten, dat vraagt om net dat tikkeltje meer. Een taart ziet er goed uit. Maar een taart met slagroomtoefjes, strategisch geplaatst fruit en een marsepeinen zebra ziet er beter uit. Als je het mij vraagt tenminste, maar ik ben dan ook volledig lactosetolerant en heb geen issues met geraffineerde suikers.”

Rozemarijn De Keyser deelt graag inspiratie en creativiteit voor jouw activiteiten. Vijf jaar geleden richtte ze haar geesteskind Intervent op. Onder die noemer organiseert de Gentse – die naast haar diploma marketing & advertising, ook een postgraduaat ‘creativiteit en innovatie’ in haar broekzak heeft zitten – workshops en lezingen rond creativiteit. Ze zorgt ervoor dat je meer ideeën krijgt of ze verkoopt je kant-en-klare ideeën. “Dit kan alle kanten opgaan. Van randanimaties op Pukkelpop tot nieuwjaarshows van KBC. Kortom: hoe een humoristische en creatieve invulling geven aan bestaande processen of nieuwe noden.”

data/upload/assets/Uit_De_Doeken_628x1.jpg

ZIKMAK: Aan de slag

Speciaal voor Formaat ontwikkelde Rozemarijn de ZIKMAK-methode. Een methodiek om elk event van plain shit naar extremely sick te katapulteren.

“Het eenvoudige zes-stappenplan leent zich ertoe om mensen zelfvertrouwen te geven in hun eigen creatieve capaciteiten. Via improvisatietechnieken zorgen we voor een hechte groep die zich zelfzeker genoeg voelt om de gekste ideeën eerst luidop te roepen. Daarnaast leren we hoe we via gericht brainstormen tot meer en betere ideeën kunnen komen. Op een speelse manier kom je tot een overload aan ideeën.”

Stap 1: Zelfzeker en al

Toen ik in het derde jaar grafische vormgeving (LUCA School of Arts) vroeg wie zichzelf creatief vond, staken er 3 van de 21 mensen twijfelend hun hand in de lucht. Dat belooft voor de posters van de toekomst! Vanaf het moment waarop we op de schoolbanken belanden, wordt ons vermogen om met nieuwe en frisse ideeën op de proppen te komen vakkundig gefnuikt. Vele mensen denken dat creatief zijn iets uitzonderlijk is. Dat het wil zeggen dat je muziek maakt of supergoed kan tekenen. Dat zijn natuurlijk uitingsvormen van creativiteit. Maar creatief zijn is evengoed de schuif in de keuken repareren met twee elastiekjes en een welgemikte djoef. Twijfel dus niet aan jezelf!

Stap 2: Ideeën overload

Brainstormen is een ideale methode om de veelheid aan ideeën te vergroten. Aan de hand van enkele technieken denk je op een andere manier na over je probleem. Mijn persoonlijke favorieten zijn:

SUPERHELDENTECHNIEK

Hoe zouden Batman, Angela Merkel of Steve Jobs het doen?

Bijvoorbeeld: Als Spiderman een spaghettiavond organiseerde, dan zou er met slierten naar elkaar geschoten worden.

VOORONDERSTELLINGEN

Ga na welke dingen er vanzelfsprekend lijken en probeer die vervolgens te verbuigen of ontkrachten.

Bijvoorbeeld: Moet er spaghetti worden gegeten op een spaghettiavond?

LINKEN LEGGEN

Neem een magazine of een woordenboek en open deze op een willekeurige pagina. Link nu een willekeurig woord of beeld aan je probleemstelling.

Bijvoorbeeld:

Een foto van Britney Spears –> alle bediening op de spaghetti avond is labiel.

Het woord ‘megalomaan’ –> er zijn geen kinderporties iedereen krijgt een volwaardige berg spaghetti voor z’n neus.

Stap 3: Kiezen is niet altijd verliezen

Welke ideeën nemen we mee? Welke ideeën koppelen we aan elkaar om ze nog extra te versterken? Welke ideeën verdwijnen onherroepelijk naar de prullenmand?

Het is nooit gemakkelijk maar beter enkele zaken goed uitgewerkt, dan overal maar wat flarden. Een strak concept valt of staat met het killen van de darlings.

Stap 4: More is more

Eens je enkele duidelijke keuzes hebt gemaakt is het de bedoeling om die ook zo goed mogelijk toe te passen. Hiermee bedoel ik dat je ervoor moet zorgen dat het plaatje klopt. Van de aankleding aan de bar tot de muziek op de toiletten, alles klikt in elkaar. Het zijn de details die ervoor zorgen dat je indruk maakt op je deelnemers.

Stap 5: Alleskunners & nietsnutters

Taakverdeling is key. Net zoals een goede kapitein aan het roer die het overzicht bewaart, budgetten en tijd in de gaten houdt, delegeert met specifieke vaardigheden in het achterhoofd en weet te motiveren als geen ander. Als er zeggenschap en appreciatie is binnen het team zal iedereen ernaar streven om puik werk af te leveren. Weet waar je sterktes liggen en wanneer je best hulp inroept van buitenaf.

Stap 6: Knallen

Alles bedenken is één iets. Het naar behoren uitvoeren is vaak een ander paar mouwen. Ook budget speelt hierbij vaak een belangrijke rol. Weet dat beperkingen vaak de ideale stimulans zijn om op vernieuwende en originele ideeën uit te komen. Lijst daarom eerst even alles op wat je voorhanden hebt. Het zou zonde zijn om die tachtig kilo staalwol weer een jaar te laten roesten in het materiaalkot.

MENU TER BEVORDERING VAN DE CREATIVITEIT

  • Stel je oordeel uit. Denk “ja, en …” in plaats van “ja, maar…”
  • Relax, goede ideeën komen vaak aangewaaid als je er niet meer krampachtig mee bezig bent.
  • Kijk en luister naar de ideeën van anderen. Ze kunnen je inspireren.
  • Naïeve ideeën doorbreken vaak bestaande patronen, kraak ze niet meteen af maar probeer ze verder te ontwikkelen.
  • De luidste prediker heeft niet altijd de beste ideeën. Laat haantjesgedrag achterwege.
  • Vergeet vooral niet dat het leuk mag zijn.

Zin in een cursus improvisatie, een namiddag ZIKMAK, op zoek naar de juiste artistieke interventies op jouw evenement of nog iets helemaal anders? Rozemarijn komt graag naar jou toe.