Muziekevents in jouw jeugdhuis

Jeugdhuizen spelen al jaren een onmisbare rol in het Vlaamse muzieklandschap. Dat willen we graag zo houden. Beginnende en beloftevolle artiesten zijn op zoek naar plaatsen waar ze een podium krijgen om ten volle op te experimenteren. Formaat ondersteunt jeugdhuizen zodat artiesten hun weg vinden naar het jeugdhuis en zodat ook nieuwe jongeren het jeugdhuis leren kennen. Om die reden startte Formaat een samenwerkingsverband op tussen jeugdhuizen met een podium- en concertwerking. Het wordt een netwerk van jeugdhuizen en partners gericht op uitwisseling.

Bij de laatste editie van Lokale Helden van Poppunt waren 25 procent van de deelnemers jeugdhuizen. Toch lijkt het vandaag minder evident voor jeugd­huizen om een concertwerking uit te bouwen. Het is financieel vaak een ri­sico en niet elke stad of gemeente biedt de nodige ondersteunende subsidie om jong (lokaal) talent op podia te krijgen. Door het wegvallen van de provinciale middelen zijn ook de jeugdhuisfestivals bedreigd. Nu zijn het vaak jeugdhuizen met een lange traditie (en dus buffer) en opbrengsten uit drankverkoop die een concertwerking kunnen uitbouwen. Dat laatste is vooral problematisch voor nieuwe jeugdhuizen waar de toog minder centraal staat.

Het clubcircuit is bovendien over de jaren heen verder geprofessionaliseerd, waardoor jeugd­huizen afhaken omdat ze de gevraagde professionele setting niet altijd kunnen bieden qua techniek, gages en promo­tie. Samen met zo’n twintig jeugdhuizen denkt Formaat na over de uitdagingen in de onderbouw van het Vlaamse muziek­ landschap en gaan we op zoek naar ant­woorden.

In dit artikel maken we een stand van zaken op van de huidige situatie in het jeugdhuislandschap en geven we enkele tips en tricks van, wie anders, de jeugd­huizen zelf. We laten drie doorgewinter­de organisatoren met elk een andere achtergrond aan bod en schotelen hen vragen voor als: “wat is het verschil tus­sen vroeger en nu?”, “wat kan er beter in je gemeente?” en “welke tips zou je geven aan beginnende organisatoren?” Lees verder en laat je verrijken door deze gedreven duizendpoten.

DE GNIRK

Aan het woord: Lina Bekaert

  • Voorzitter De Gnirk in Merelbeke.
  • Wil iedereen de kans geven om te leren hoe je het heft in eigen handen neemt.

De Gnirk in Merelbeke is een jeugdhuis dat een zo divers mogelijk aanbod wil bieden en op die manier zo veel mogelijk jongeren in Merel­ beke wil bereiken. “Er is veel te doen in Gent, maar spijtig genoeg kost op stap gaan vaak veel geld. Bij ons kunnen jongeren voor weinig geld of zelfs gratis komen feesten, chillen of zelf iets organiseren.” Op die manier kan ie­ dereen er terecht en valt niemand uit de boot.

SAMEN IETS OP POTEN ZETTEN

Lina: “Events organiseren zit me in het bloed. Ik vind het echt vree wijs en geniet ervan om jongeren de kans te geven om from scratch iets nieuws te beginnen. Want zeg nu zelf, alleen iets organiseren is niet zo evident, toch? Wij geven daarentegen jongeren de kans om samen de handen uit de mouwen te steken, om samen iets op poten te zetten.”

“Mijn interesse voor evenementen organiseren werd opgewekt tijdens mijn eerste studentenjob bij de Gentse Winterfeesten. Rond die tijd was mijn oudere zus vrijwilliger in De Gnirk en toen ze vroeg of ik wou meehelpen, twijfelde ik geen seconde. Van het een kwam het ander en voor ik het goed en wel besefte stond ik aan de wieg van events als The Sound of Awesomeness en

het festivalletje Merelbeke Beach. Een nieuwe wereld ging open en ik besefte wat je allemaal kan bereiken en organiseren in een jeugdhuis.” “Ik hield me onder andere bezig met sponsoring, promo, budgetbeheer en communicatie en zette events op poten als 11.11.11 Hip Hop Night. We werden licht ondersteund, leerden veel bij en konden volledig ons ding doen. Het werd een onvergetelijke avond met optredens van Jérome, Froze en Raab die voor een ongelofelijk fijn feestje zorgden. Het jeugdhuis zat stampvol, iedereen amuseerde zich én we deden iets voor het goede doel. Sindsdien organiseren we elk jaar een avond samen met 11.11.11.”

SAMENWERKEN BIEDT KANSEN

“Vroeger organiseerden we vaker optredens, omdat er toen bij de vrijwilligers meer animo voor was, zo ook bij mezelf. Nu ik voorzitster van het jeugdhuis ben, kan ik me minder gemakkelijk engageren voor evenementen en ondersteun ik meer. Bovendien vragen beginnende bands en muzikanten steeds meer geld, wat ik zeker begrijp, maar dat maakt het wel moeilijk voor ons omdat we alles toegankelijk willen houden voor iedereen.”

“Samen met de gemeente dingen op poten zetten, biedt veel kansen. De samenwerking met de dienst Noord-Zuid is daar het uitgelezen voorbeeld van. Ook met de cultuurdienst werken we vaak samen. Op die manier gaan veel deuren open die normaal gezien gesloten blijven. Zo organiseerden we een lezing met Rudy Vranckx, iets dat op onszelf veel minder vanzelfsprekend te organiseren valt.

data/upload/assets/HOT_TOPIC_De_Gnirk_hiphopnight_2.jpg

Ook de samenwerking met de jeugddienst verloopt vlot aangezien ze in hetzelfde gebouw zitten. Spijtig genoeg krijgen we niet echt ondersteuning in het bereiken van andere jeugdverenigingen en jongeren in Merelbeke, maar als we vragen hebben over bijvoorbeeld subsidies, dan wijzen ze je wel op de juiste kanalen.”

BIJ ONS KAN HET ALLEMAAL

“De bezoekers van De Gnirk zijn vaak heel verschillende mensen en ook bij onze vrijwilligers liggen de interesses ver uit elkaar. Sommigen willen keiharde trapfeestjes, anderen verkiezen serieuzere dingen zoals een lezing. Bij ons kan het allemaal. Voor De Gnirk is het dan ook belangrijk dat ons aanbod voor iedereen toegankelijk blijft, en dat het ook zo breed mogelijk is.

En wat het organiseren betreft: er kan altijd iets mislopen, maar daar leer je van. Een jeugdhuis is de ideale plek om te leren. Je moet het gewoon doen!”

THE PIT'S

Aan het woord: Sebastien Dessauvage

  • Voorzitter jeugdhuis The Pit's in Kortrijk
  • Al vijf jaar voorzitter van het meest rock 'n' roll jeugdhuis van het land
  • Gelooft heel sterk in het belang van samenwerken

The Pit’s is een van de oudste alternatieve muziekclubs van het land. Het jeugdhuis in Kortrijk wordt honderd procent door vrijwilli­ gers gedragen en staat voor muziek met een hoek af zoals vuile blues, old school rock­’n­ roll en punk.

JEUGDHUIZEN NAAR WAARDE SCHATTEN

Sebastien: “De manier waarop wij organiseren is voor mij de belangrijkste onderbouw voor het grotere festival- en concertcircuit. Organiseren met kleine en middelgrote bands zorgt ervoor dat je een gezond ecosysteem hebt in de muzieksector. Door veel te toeren in jeugdhuizen, kunnen groepen zich klaarstomen voor de grotere podia.

Hoewel jeugdhuizen hierdoor heel belangrijk zijn voor de sector, worden ze niet altijd naar waarde geschat door het clubcircuit. Ik wil clubs oproepen om meer samen te werken en om ons meer te ondersteunen. Dat kan al simpelweg door mee te communiceren en door opgebouwde expertise te delen. Als iedere grote zaal ook af en toe de evenementen van jeugdhuizen deelt, zou dat al een groot verschil maken.”

MATCHMAKER

“De werking in Kortrijk is ietwat uniek. Zo zijn er heel veel jeugdhuizen en toch krijgen we een leuke en uniforme ondersteuning: de huur en onkosten worden gedragen door de gemeente. Bovendien hebben we een aanspreekpunt bij stad Kortrijk, de jeugddienst en bij Formaat. Wij voelen ons als organisatie goed ondersteund. Dit alles was dertig jaar geleden bijna onmogelijk toen The Pit’s opgericht werd zonder enige link met of steun van de gemeente.”

“De gemeente echter, kan en moet volgens mij meer optreden als matchmaker door netwerkmomenten te organiseren en zo organisaties met elkaar in contact te brengen. Er gaat soms veel initiatief en enthousiasme verloren door connecties die niet worden gelegd. Jeugddiensten kunnen als brug fungeren tussen organisaties of mensen die willen samenwerken. Wij proberen alvast zo veel mogelijk samen te werken met iedereen die interesse heeft in de brede noemer alternatieve muziek en delen met plezier onze expertise en ervaring.”

data/upload/assets/HOT_TOPIC_The_Pits_4.jpg

“Als het gaat om de attitude van jongeren, merken we dat er een grotere focus op individualiteit ligt. Dit zorgt binnen de creatieve disciplines voor leuke output, maar gaat snel gepaard met navelstaarderij. Een goede eerste stap voor en- thousiaste jongeren is om het dichtstbijzijnde/ meest geëngageerde lokale jeugdhuis binnen te stormen en in dialoog te gaan. Jammer genoeg zien we in veel situaties dat de eerste stappen van jonge bands en organisatoren bestaan uit activiteiten voor een eigen select publiek. Dat terwijl het jeugdhuis in regel open en laagdrempelig probeert te werken.”

TIPS VOOR JONGE ORGANISATOREN

“Een succesvolle show staat of valt met goede communicatie. Duidelijke afspraken maken, met maximale transparantie, is van groot belang in het organiseren van optredens. Als organisator moet je eerlijk zijn over wat je kan bieden, welke opkomst je verwacht en wat de opzet van de show is. Als band moet je dan weer je eigen verhaal uitdragen en je visie delen met de organisator.”

“Houd het financiële aspect in het oog en maak ook hierover duidelijke afspraken. Hoewel het een ‘vies’ woord is in het kleinere concertcircuit, zijn er ook kosten verbonden aan optredens organiseren. Als organisator wil je niet te weten komen dat, terwijl je volledige team honderd procent gratis werkt, je bands en hun manager er een riante fee aan over houden. Anderzijds wil je als band na een gratis show niet beseffen dat de volledige bandkas geleegd is door vervoersonkosten en materiaalschade. Als je op een integere en correcte manier speelt of organiseert heb je niks te verliezen.”

“Zo proberen we bij The Pit’s altijd uit te dragen dat iedere band en ieder concertvoorstel een eerlijke kans verdient. Weiger nooit een band voor je hun muziek een eerlijke luisterbeurt en wat feedback hebt gegeven. Sla daarentegen ook nooit een uitnodiging voor een optreden af omdat de line-up of organisatie op het eerste gezicht niet in de lijn ligt van wat jullie doen. Mits een kleine inspanning van beide partijen is er enorm veel mogelijk en contacten opbouwen kan, mits de correcte attitude, heel snel voordelen met zich meebrengen.”

COMMA

Aan het woord: Bernard Degryse

  • Coördinator jeugdhuis Comma in Brugge.
  • Sinds zijn vijftiende gepassioneerd door live muziek.
  • Gedreven organisator die jeugdhuizen aanraadt om creatief te zijn en zich niet te laten afschrikken

“In jeugdhuis Comma proberen we zo veel mogelijk lokale bands te ondersteunen en een podium te geven, aangevuld met bands die we interessant vinden van over heel Vlaanderen. Weprogrammeren geen lokale bands vanuit een chauvinistische reflex, maar enkel en al­ leen omdat dit het best werkt om volk in het jeugdhuis binnen te krijgen. Niemand speelt graag voor een lege zaal. Het is altijd zoeken naar een evenwicht tussen lokaal en niet lo­ kaal maar een beetje gekend. Of niet lokaal, niet gekend, maar toch steengoed.”

ONDERHANDELEN MET BANDS

Bernard: “Na eerst opnieuw orthopedagogiek te gaan studeren en in de bijzondere jeugdzorg te werken, kwam ik in jeugdhuis Comma terecht. Een van de grote pijlers van het jeugdhuis was optredens. Er was een werkgroep PA met enthousiaste leden, die niets liever deden dan elke week een band mixen. Het toeval wou dat er in ons gebouw een ‘open office’ zat met de jongens van Eye Spy Records. Zij hadden al een kleine tien jaar ervaring in het boeken van hardcore shows in Brugge, en de rest van West-Vlaanderen. Zij leerden me veel over onderhandelen met bands. In veel gevallen worden bands veel te duur aangeboden. Dat komt door de managers die proberen. Muzikanten zijn daar heel anders in. Zij willen vooral spelen op plaatsen waar er interesse is en waar hun muziek goed tot z’n recht komt. Als je ze daarnaast nog een beetje kan thuis laten voelen met een lekker hapje en een drankje ben je al een heel eind op weg.”

data/upload/assets/HOT_TOPIC_Comma_5.jpg

DOORDEAL

“We proberen met bands vaak een deal te maken zoals ze dat in Amerika doen: de welgekende ‘doordeal’. We vragen vijf euro inkom per persoon, van die vijf euro gaat er een euro naar elke band en een euro voor het jeugdhuis om wat promotiekosten te betalen. Bij jonge, beginnende bands is dat volgens mij de meest faire deal. Op die manier engageren die bands zich er ook toe om te zorgen dat al hun vrien- den en kennissen op dat optreden aanwezig zijn. En laat ons eerlijk zijn, om er te geraken in de wereld van de rock ‘n’ roll moet er gewerkt worden. Dus geven we eigenlijk nog een mooie boodschap mee aan beginnende bands.”

“Eens je begint met het boeken van bands waar een manager tussen zit, wordt dit alles natuurlijk een heel ander verhaal. Maar wees niet te beroerd om terug te mailen met een tegenvoorstel. Heel veel bands die al een manager hebben willen toch niets liever dan veel spelen. Het is net door veel te spelen dat ze bekend en goed worden. Zo bieden wij soms bands aan om zich twee dagen op te sluiten in ons jeugdhuis om een PA-repetitie te houden. In ruil spelen ze dan een gig op het einde van die tweedaagse. Wij zijn tevreden en zij zijn klaar om de grotere podia te betreden. Zo hebben we onlangs Future Old People Are Wizards en Budget Trash over de vloer gehad, ook de bende van Rumours zijn vaste gasten.”

MEER SAMENWERKINGEN

“Ik hoop dat er in de toekomst nog veel meer samenwerkingen komen. In veel gemeentes en steden zie je dat ze krampachtig op zoek zijn naar vers bloed of jonge geïnteresseerden. Heel veel potentiële partners krijgen fondsen om in te zetten op verjonging van hun doelgroep. Te weinig hebben ze de reflex om contact op te nemen met de lokale jeugdhuizen die op een berg jonge mensen zitten. Ik zie daar in verschillende steden al veel verandering in, hopelijk gaat dit zo in stijgende lijn door.

Aan jonge organisatoren kan ik alleen maar de tip geven, probeer zo eerlijk en authentiek mogelijk te programmeren. Als je zelf al twijfelt aan een band, dan kan je onmogelijk mensen begeesteren van je idee. Als je bovendien een droom hebt of een idee om een bepaalde band te booken, blijf ervoor gaan, laat je niet afschrikken.”

Tips: Boekingkantoren waar je leuk zaken mee kan doen: Live fast Die Young / Ampersand Music / Toutpartout / Stage Mania / Consouling Sounds